Co to jest CAPTCHA i dlaczego warto ją mieć w WordPressie?

CAPTCHA (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) to mechanizm, który pozwala odróżnić prawdziwego użytkownika od bota.

Co to jest CAPTCHA i dlaczego warto ją mieć w WordPressie?

CAPTCHA (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) to mechanizm, który pozwala odróżnić prawdziwego użytkownika od bota. Najczęściej stosuje się go w formularzach (kontaktowych, rejestracyjnych, logowania), aby zapobiegać:

spamowi,

nadużyciom,

atakom typu brute force.

Najpopularniejszą obecnie technologią CAPTCHA jest Google reCAPTCHA, dostępna w wersjach:

v2: „Nie jestem robotem” (checkbox),

v3: niewidoczna, działa w tle, blokuje podejrzane działania.

Jeśli tworzysz stronę internetową z formularzami — czy to strona kontaktowa, czy bardziej zaawansowane projektowanie stron internetowych — dodanie CAPTCHA to dziś standard bezpieczeństwa.

Jak uzyskać klucze reCAPTCHA od Google?

Przejdź na stronę: https://www.google.com/recaptcha/admin/create

Zaloguj się na swoje konto Google.

Wypełnij formularz:

Label (etykieta): np. „reCAPTCHA WordPress”.

Typ reCAPTCHA: wybierz reCAPTCHA v2 (checkbox) lub v3 (niewidoczna).

Domena: wpisz adres swojej strony (bez https://).

Zaakceptuj warunki i kliknij „Submit” (Wyślij).

Po zapisaniu otrzymasz:

Site key (klucz witryny),

Secret key (tajny klucz).

Zachowaj je — będą potrzebne podczas konfiguracji wtyczki.

Instalacja wtyczki reCAPTCHA w WordPress

Najprostszym sposobem wdrożenia CAPTCHA jest użycie wtyczki. Polecane wtyczki to:

 

Opcja 1: Advanced Google reCAPTCHA

 

Przejdź do Kokpit > Wtyczki > Dodaj nową.

Wyszukaj “Advanced Google reCAPTCHA” i zainstaluj.

Po aktywacji przejdź do Ustawienia > Advanced Google reCAPTCHA.

Wklej Site key i Secret key uzyskane od Google.

Wybierz, gdzie chcesz dodać reCAPTCHA:

formularz logowania,

rejestracji,

reset hasła,

komentarze,

WooCommerce itp.

Zapisz ustawienia.

 

Opcja 2: reCaptcha by BestWebSoft

 

Alternatywna, łatwa w konfiguracji wtyczka:

Działa z CF7, formularzem komentarzy, logowania.

Obsługuje v2 i v3.

Test działania CAPTCHA

Po wdrożeniu:

Odwiedź stronę z formularzem (np. komentarzy, kontaktowym).

Upewnij się, że reCAPTCHA się pojawiła.

Spróbuj wysłać formularz bez zaznaczenia – powinien zablokować przesyłanie.

Jeśli używasz v3 — sprawdź w konsoli Google, czy działania są rejestrowane.

Dodatkowe porady

Nie przesadzaj z CAPTCHA – zbyt wiele może zniechęcić użytkowników.

Używaj v3 jeśli chcesz ukryć CAPTCHA przed użytkownikiem.

Integracja z Contact Form 7: możliwa natywnie, po włączeniu CAPTCHA w ustawieniach formularza.

Podsumowanie

Dodanie reCAPTCHA do WordPressa to szybki sposób na ochronę przed spamem i botami. Proces składa się z trzech kroków:

Uzyskaj klucze reCAPTCHA od Google.

Zainstaluj dedykowaną wtyczkę.

Skonfiguruj wyświetlanie CAPTCHA w wybranych miejscach.

 

Jeśli prowadzisz projektowanie stron internetowych dla klientów lub rozwijasz własną witrynę — zabezpieczenie formularzy to podstawa.

Dynamiczny świat marketingu cyfrowego.

Email

kontakt@pawel-garbowski.pl

Telefon

+48 609 333 221

© PG. All Rights Reserved.